portal danych

Jaki jest najlepszy portal danych, baza firm w polskim internecie?

Portale w podstawowym znaczeniu, są unikalnymi stronami internetowymi, które często zawierają wiele informacji i danych, coś w rodzaju biblioteki.

W tym wpisie przełamiemy tradycyjne znaczenie portalu i podamy kilka przykładów z życia wziętych, a następnie porównamy je z bardziej nowoczesną wersją portalu danych. Mamy nadzieję, że zapewni to nawet początkującym jasne zrozumienie tego, co portal danych jest i ich możliwości. Jeśli to jest to, czego szukasz, czytaj dalej.

Co to jest portal danych?

Portal danych to aplikacja internetowa, witryna lub strona witryny, która przechowuje dane z różnych źródeł, uporządkowane w podzbiory lub kategorie, aby ułatwić ich odnalezienie przez użytkowników witryny. Podstawowym przykładem może być firmowa baza wiedzy lub firmowy intranet lub baza polskich firm. Użytkownicy powinni mieć możliwość łatwego dostępu do portalu danych bez względu na to, z jakiego urządzenia korzystają (komputer stacjonarny, tablet czy smartfon).

Bardzo często motyw witryny sortuje i wyświetla różne typy danych w określonym obszarze na stronie. Użytkownicy mogą w spersonalizowany sposób organizować, co będzie się wyświetlać, a co nie. Czasami portal danych zawiera interfejs API wyszukiwarki, który umożliwia użytkownikom wyszukiwanie potrzebnych danych. Oprócz ogólnych funkcji wyszukiwarek portale danych mogą udostępniać inne usługi, takie jak poczta elektroniczna, wiadomości, notowania giełdowe, informacje z baz danych, zasoby firmowe, treści sportowe i rozrywkowe.

Rodzaje portali danych

O tym, jaki typ portalu danych należy opracować, decyduje jego zastosowanie lub użytkownicy. Integracja, spójność i personalizacja to podstawowe elementy współczesnego biznesu, które składają się na cyfrowe doświadczenia użytkowników. Są to również trzy mocne strony portali danych.

Różni eksperci kategoryzują portale danych na różne sposoby, ale najczęściej używane kategorie to:

Portal wertykalny

Jeśli portal koncentruje się na jednym konkretnym sektorze, branży lub dziedzinie, jest klasyfikowany jako portal wertykalny. Oferują one określone informacje branżowe lub pionowe, artykuły, narzędzia, badania i statystyki.

Portal horyzontalny

Jeżeli portal oferuje szeroki zakres treści, zainteresowań lub tematów, jest klasyfikowany jako portal horyzontalny. Zawartość portalu horyzontalnego jest przeznaczona dla ogółu odbiorców. Ten rodzaj portalu stara się zaprezentować coś dla każdego użytkownika.

Przeglądarka internetowa zazwyczaj wchodzi na portal horyzontalny w celu zapoznania się z jednym artykułem lub postem, a następnie portal prowadzi czytelnika do innych odpowiednich artykułów, zasobów i informacji. Przykładami są Google.com i Yahoo.com.

portal danych

Portale typu marketplace

Portale typu marketplace to portale, których zawartość jest przeznaczona do obsługi handlu elektronicznego i koncentruje się na dwóch konkretnych typach klientów:

  • biznes-biznes
  • biznes-klient

Portale te oferują możliwość znalezienia i uzyskania dostępu do szczegółowych informacji o oferowanych produktach, a także do grup dyskusyjnych z innymi sprzedawcami lub kupującymi. Przykładami są Allegro.pl

Portale wyszukiwawcze

Portale umożliwiające użytkownikom wpisywanie terminów, które gromadzą wyniki z kilku wyszukiwarek i umieszczają je na jednej stronie, nazywane są portalami wyszukiwawczymi. Ich główną zaletą są możliwości wyszukiwania. Przykładami są Bing.com i google.com.

Portale medialne

Portale, które koncentrują się na rozrywce, biznesie lub wiadomościach dla konsumentów, są klasyfikowane jako portale medialne. Niektóre z najpopularniejszych z nich informują użytkowników o aktualnych wiadomościach, sprawach i informacjach. Przykładami są onet.pl, interia.pl

Portale dostępowe

Jeżeli portal danych jest przeznaczony dla dostawcy usług internetowych (ISP), jest klasyfikowany jako portal dostępowy. Dostarczają one wiadomości i informacje związane z dostawcą usług internetowych, umożliwiając klientom dostęp do rozliczeń i innych istotnych informacji po zalogowaniu.

Portale geograficzne

Portale te mogą mieć charakter horyzontalny lub wertykalny, co czyni je w pewnym sensie wyjątkowymi.

Jakie są podstawowe zalety portalu?

Podczas gdy portal zbiera informacje z różnych źródeł w jednym interfejsie użytkownika, aby zaprezentować najbardziej istotne informacje, jest to w zasadzie miejsce dla użytkowników, aby znaleźć treści i aplikacje w jednym miejscu. Dzięki portalom użytkownicy mogą w prosty i łatwy sposób nawiązywać kontakty oraz znajdować potrzebne im treści.

  • Portal ujednolica informacje w spersonalizowany sposób.
  • Portal integruje wszystkie rozproszone systemy w jeden interfejs użytkownika.
  • Portal pomaga szybko budować zaawansowane witryny i aplikacje internetowe.
  • W portalu wbudowanych jest wiele wspaniałych funkcji, które ułatwiają pracę programistom i klientom.

Przykładem takiego portalu, który zrzesza wszystkie polskie firmy jest np. strona firmy-opinie.pl

Portal tworzy ramy, dzięki którym programiści mogą łatwo dodawać komponenty bez konieczności pisania każdego elementu od nowa. Technologie pisania stron, serwisów, portali są bardzo różne. Przykładem może być technologia php lub asp. Jeśli jednach chodzi o CMSy do tworzenia stron, portali to także jest ich bardzo dużo. Większość stron, prostych stron w polskim internecie „stoi” na systemie WordPress.

Może też chciałbyś założyć swój własny portal danych w internecie?